ΒΙΒΛΙΟ, ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
 
     
     
Ερωτόκριτος

Ο Ερωτόκριτος είναι έμμετρο μυθιστόρημα που συντέθηκε από τον Βιτσέντζο Κορνάρο στην Κρήτη, πιθανότατα κατά τη πρώτη δεκαετία του 17ου αιώνα. Αποτελείται από 10.012 ιαμβικούς δεκαπεντασύλλαβους ομοιοκατάληκτους στίχους αποδιδόμενους στην Κρητική διάλεκτο, εκ των οποίων οι τελευταίοι δώδεκα αναφέρονται στον ίδιο τον ποιητή. Κεντρικό θέμα του είναι ο έρωτας ανάμεσα σε δύο νέους, τον Ερωτόκριτο, που στο έργο αναφέρεται μόνο ως Ρωτόκριτος ή Ρώκριτος, και την Αρετούσα, και γύρω από αυτό περιστρέφονται και άλλα θέματα όπως η τιμή, η φιλία, η γενναιότητα και το κουράγιο. Μαζί με το έργο Ερωφίλη του Γεωργίου Χορτάτση είναι τα σημαντικότερα έργα της κρητικής λογοτεχνίας την περίοδο της Βενετοκρατίας. Ο Ερωτόκριτος πέρασε στην λαϊκή παράδοση και παραμένει ένα εξαιρετικά δημοφιλές κλασικό έργο, χάρη επίσης και στην μελοποίησή του από τον Χριστόδουλο Χάλαρη και την ερμηνεία του από τον Νίκο Ξυλούρη.

Εκδόσεις: Μύστις

     
     
     
     
     
ΟΘΕΛΛΟΣ

Ο Οθέλλος, ο Μαύρος της Βενετίας είναι ένα θεατρικό έργο εκ των σημαντικότερων του σπουδαίου ¶γγλου συγγραφέα Ουίλλιαμ Σαίξπηρ. Γράφτηκε γύρω στα 1603. Ο μαύρος Οθέλλος είναι αξιωματικός του στρατού της Δημοκρατίας της Βενετίας. Κρυφά παντρεύτηκε την όμορφη νεαρή και εύγλωττη Δυσδαιμόνα χωρίς τη συναίνεση του πατέρα της, Βραβάντιου. Όταν ο Ιάγος, ένας κακόβουλος στρατιώτης που είχε όνειρα προαγωγής του, βλέπει ότι ο Οθέλλος αντί αυτού προάγει τον άπειρο Κάσσιο, βάζει το εκδικητικό του σχέδιο σε εφαρμογή. Ο Οθέλλος εντελώς ανυποψίαστος πέφτει θύμα. Ο Ιάγος χρησιμοποιεί τον Ροδρίγο, ένα νεαρό, βαθιά ερωτευμένο με τη Δυσδαιμόνα, η οποία όμως δεν του ανταποκρίνεται. Η ιστορία του έργου βασίζεται σε παλαιότερη Νουβέλα του 1565 παρμένη από τη συλλογή Εκατόμυθοι (Hecatommithi) του Ιταλού Τζιράλντο Σίνθιο.

Εκδόσεις: Κέδρος

     
     
     
     
   
     
  Να σου πω μια ιστορία, Bucay Jorge  
 

Ο Ντεμιάν είναι ένας ανήσυχος νεαρός φοιτητής που προσπαθεί να ανακαλύψει τον εαυτό του. Οι αναζητήσεις του τον κατευθύνουν στον "Χοντρό", έναν πολύ ιδιόρρυθμο ψυχαναλυτή που τον βοηθά να αντιμετωπίσει τη ζωή και να βρει απαντήσεις στα ερωτήματά του με έναν τρόπο πολύ πρωτότυπο: σε κάθε συνάντηση, του διηγείται από μία ιστορία, κλασική ή μοντέρνα, "ανατολίτικη" ή "δυτικότροπη", που πηγάζει από τη λαϊκή προφορική παράδοση ή απευθείας από τη φαντασία του "Χοντρού". Οι ιστορίες αρχίζουν να λειτουργούν ως παραβολές, και ο Ντεμιάν κατασιγάζει τις αγωνίες και τις ανασφάλειές του, ωριμάζοντας μάλλον, παρά βρίσκοντας "έτοιμες λύσεις" και "συνταγές ευτυχίας"... Οι σχέσεις μεταξύ θεραπευτή και θεραπευομένου δεν είναι -ούτε αυτές- συμβατικές και αναμενόμενες. Καβγάδες, διαφωνίες, συμπάθεια, αντιπάθεια, μίσος και αγάπη αφήνονται ελεύθερα να εκφραστούν, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο δύο μοναδικούς λογοτεχνικούς ήρωες με σάρκα και οστά, προσφιλείς και οικείους στον αναγνώστη. Καμία σχέση εδώ με το στερεότυπο του ψυχαναλυτικού ντιβανιού και του οριζοντιωμένου πάσχοντος. Ο διάλογος και η ανταλλαγή εμπειριών και απόψεων, διανθισμένος με εξαιρετικές αφηγήσεις ιστοριών, τοποθετούν το "Να σου πω μια ιστορία" στην κατηγορία των λογοτεχνικών βιβλίων, ασχέτως εάν, παγκοσμίως, τοποθετείται κάτω από την ετικέττα: "Βιβλία αυτογνωσίας και αυτοβοήθειας".

Εκδότης: Opera

 
     
     
     
     
   
     
  Ρωμαίος και Ιουλιέττα, Shakespeare William  
 

Το έργο Ρωμαίος και Ιουλιέτα (Romeo and Juliet) είναι τραγωδία που έγραψε ο Ουίλλιαμ Σαίξπηρ στην αρχή της σταδιοδρομίας του, το 1595, για δύο νεαρούς κατατρεγμένους εραστές, που ο θάνατός τους τελικά συμβιβάζει τις διενέξεις μεταξύ των φεουδαρχικών οικογενειών τους. Ήταν μεταξύ των πιο δημοφιλών έργων του Σαίξπηρ στη διάρκεια της ζωής του και, μαζί με τον ¶μλετ, είναι ένα από τα συχνότερα εκτελούμενα έργα του. Στη Βερόνα, μια πόλη της Ιταλίας ζούσαν κάποτε δύο ισχυρές, αριστοκρατικές οικογένειες που τις χώριζε μια πανάρχαια έχθρα. Η μια οικογένεια οι Μοντέγοι, είχε έναν έξυπνο και δυνατό γιο, τον Ρωμαίο. Το καμάρι της άλλης οικογένειας, των Καπουλέτων, ήταν η μονάκριβη θυγατέρα τους, η Ιουλιέτα. Οι δύο νέοι θα ερωτευτούν και θα αποδείξουν στην πράξη ότι το μίσος που διχάζει τις οικογένειές τους δεν είναι ικανό να σβήσει την αγάπη τους. Δυστυχώς θα αποδειχτεί πως ούτε και ο θάνατος μπορεί να τους χωρίσει...

Μετάφραση: Μπελιες Ερρίκος. Εκδόσεις: Κέδρος

 
     
     
     
     
     
Η κοινωνική φύση των προσώπων / Ένα πρόσωπο δεν είναι πρόσωπο

Αυτό το εξαιρετικό βιβλίο είναι επίκαιρο καθώς, μέχρι τώρα, δεν διαθέταμε το λεξιλόγιο για να περιγράψουμε ό,τι ο αναθεωρητής ψυχαναλυτής George Klein αναζητούσε πριν από πενήντα χρόνια: μία λέξη που να δηλώνει την «πολλαπλότητα-πληθυντικότητα» η οποία είναι θεμελιώδης για την ανθρώπινη ύπαρξη. Ο Ormay εισάγει τη λατινική λέξη nos για να καλύψει αυτή την ανάγκη. Διατηρεί και ταυτόχρονα διευρύνει την τριμερή δομική θεωρία της ψυχανάλυσης –αυτό, εγώ, υπερεγώ– με την εισαγωγή αυτού του τέταρτου παράγοντα. Έτσι σφυρηλατείται ο ουσιαστικός αλλά, μέχρι τώρα, ελλείπων κρίκος για την ομαδικο-αναλυτική προοπτική του Foulkes, σύμφωνα με την οποία είμαστε κατά βάση κοινωνικά όντα. Ο Ormay στηρίζεται στη φιλοσοφία, στην επιστήμη και στην ψυχοθεραπεία. Γράφει καθαρά και συνοπτικά? παραθέτει γλαφυρά από αγγλικές μα και ουγγρικές πηγές. Μεταφέρει τη ριζοσπαστική αναθεώρηση του Ferenczi και της ουγγρικής ψυχαναλυτικής σχολής, που εξέτασε εις βάθος τους κοινωνικούς, πολιτιστικούς και επιστημονικούς παράγοντες για τους οποίους ο Φρόυντ δεν είχε βρει θέση στο έργο του. Η μετατόπιση σε μία ψυχολογία του εαυτού διευκρινίστηκε από τον Kohut. Τώρα ο Ormay προσφέρει μία ανάλογη υπηρεσία στην ομαδική ανάλυση. Malcom Pines.

Ormay A. P. Tom. Επιστημονική επιμέλεια: Μωρόγιαννης Κώστας - Στυλιανούδη Μ.-Γ. Λίλυ. Μετάφραση: Μερτίκας Γιώργος.

Εκδόσεις: Τόπος, Ελληνικό Δίκτυο Ομαδικών Αναλυτών

     
     
     
Η Ομαδική Ανάλυση μετά τον S.H. Foulkes. Ας (ξανα)μιλήσουμε σοβαρά για την Ομάδα

Ο Νταλάλ γράφει με αξιοθαύμαστη σαφήνεια. Εξετάζει προσεκτικά τις αναπτυξιακές, δομικές και κοινωνικές θεωρίες του Φρόυντ και στη συνέχεια κάνει το ίδιο με αυτές του Φουξ. Ο τρόπος που ερμηνεύει τον Νόρμπερτ Ελίας είναι πρωτότυπος. Κανένα προγενέστερο ψυχοθεραπευτικό κείμενο δεν αφιερώνει τόση προσοχή στο ριζοσπαστικό και εντυπωσιακό έργο του Ελίας. Ο Ελίας αποτελεί δύσκολο ανάγνωσμα, ιδίως για τους ψυχοθεραπευτές, καθώς η σκέψη του είναι κοινωνιολογική, φιλοσοφική και ιστορική. Οι ιδέες του έχουν κερδίσει έδαφος στην κοινωνιολογία, αλλά όχι ακόμη στην ψυχοθεραπεία, είτε στην ομαδική, είτε στον ομαδική, είτε στην ατομική. Ο Νταλάλ πραγματοποίησε μια ουσιαστική υπηρεσία, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να εκτιμήσουμε το μεγαλείο του δράματος του Ελίας.

Dalal Farhad. Εκδόσεις: Κανάκη

Μετάφραση: Μερτίκας Γιώργος. Επιμέλεια: Μωρόγιαννης Κώστας

     
     
     
Ομαδική Ψυχοθεραπεία και Διαπροσωπική Νευροβιολογία

Θα μπορούσε άραγε η Νευροεπιστήμη, και πιο συγκεκριμένα η Διαπροσωπική Νευροβιολογία, να διασαφηνίσει τους ιδιαίτερους τρόπους με τους οποίους οι ομαδικές διεργασίες αλληλεπιδρούν με τον εγκέφαλο και ενισχύουν την ανάπτυξή του, καθώς και τις επανορθωτικές του διεργασίες; «Αυτή η συλλογή εξαιρετικών άρθρων που αφορούν τη διαπροσωπική νευροβιολογία της ομαδικής ψυχοθεραπείας και των ομαδικών διαδικασιών, αποτελεί ένα απαραίτητο ανάγνωσμα. Η διαπροσωπική νευροβιολογία μπορεί να συμβάλλει σε μια καλύτερη κατανόηση του τρόπου που λειτουργούν οι άνθρωποι σε ομάδες, αλλά και οι ομάδες στους ανθρώπους, και ιδιαίτερα αυτό το πλέγμα συνδέσεων που δομούν τα δίκτυα επικοινωνίας και τις πληροφορίες που ρέουν μεταξύ τους. Αυτό είναι απαραίτητο για την ανάπτυξη της θεωρίας και της κλινικής μας πρακτικής. Η διαπροσωπική νευροβιολογία έχει θεμελιώδη σημασία για τη βαθύτερη διερεύνηση του κοινωνικού ασυνειδήτου, συμπεριλαμβανόμενης της ανάπτυξης του κοινωνικού εγκεφάλου, και την επίδραση του στις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων». Earl Hopper, PhD, Ψυχαναλυτής, Ομαδικός Αναλυτής.

Μετάφραση: Τριτσιμπίδας, Παναγιώτης, Ψημάδα Λία
Επιμέλεια: Σκαλή Θεοδώρα, Μωρόγιαννης Κώστας. Εκδόσεις: Τόπος

     
     
     
     
     
Δον Ζουάν, Μολιέρος

Έχοντας μόλις εγκαταλείψει μία ακόμη από τις ερωμένες του, ο Δον Ζουάν συνεχίζει να προκαλεί τον συντηρητικό περίγυρό του, αμφισβητώντας καθιερωμένους θεσμούς και παραβιάζοντας κοινωνικά ταμπού. Με την ακαταμάχητη γοητεία του και το κοφτερό, ασυμβίβαστο πνεύμα του, ξεπερνά κάθε εμπόδιο, εκθέτει τους εχθρούς του και κλονίζει την παραδοσιακή ηθική. Σε μια επίδειξη υψηλής αυτοπεποίθησης θα επιχειρήσει να προκαλέσει ακόμη και τον Θεό. Θα καταφέρει να ξεφύγει αλώβητος και απο αυτήν την αναμέτρηση; Το 1665 - η χρονιά που γράφτηκε και παρουσιάστηκε στο κοινό ο "Δον Ζουάν" είναι η μεγάλη χρονιά του Μολιέρου. Το ταλέντο του βρίσκεται στην ακμή του και η υποστήριξη του Βασιλιά-Ήλιου στον καλλιτέχνη και η επιδοκιμασία του για τα έργα του είναι απροκάλυπτη. Τον Αύγουστο αυτής της χρονιάς, ο θίασος του Μολιέρου μετονομάζεται από "θίασος του Κυρίου" -του αδελφού του Βασιλιά- σε "Βασιλικό θίασο".

Μετάφραση: Ζωγράφου Μίνα, Επιμέλεια: Λουκά Γιάννα. Εκδόσεις: Δαμιανός

     
     
     
     
     
Ο Ταρτούφος

Ο Ταρτούφος είναι θεατρική κωμωδία του Μολιέρου, αλλά και το όνομα του κυριότερου χαρακτήρα της. Η πρώτη της παράσταση έγινε το 1664. Ο Ταρτούφος είναι ένας υποκριτής, ένας ανήθικος άνθρωπος που παριστάνει τον ηθικό. Η επιρροή της κωμωδίας αυτής είναι τόσο σημαντική που οδήγησε στη δημιουργία του όρου «ταρτουφισμός», που είναι συνώνυμος με την υποκριτική συμπεριφορά, το φαρισαϊσμό. Ο Ταρτούφος, ένας ψευτοθρησκευόμενος επαρχιώτης, έχει γοητεύσει με τις υποκριτικές επιδείξεις ευσέβειας σε τέτοιο βαθμό τον Οργκόν, έναν πλούσιο Παριζιάνο αστό, που ο δεύτερος τον έχει για τα καλά εγκαταστήσει στο σπίτι του. Τον εμπιστεύεται απόλυτα, του έχει αφεθεί ολοκληρωτικά.Προτίθεται, μάλιστα, προκειμένου να τον κάνει γαμπρό του, να αθετήσει την υπόσχεση γάμου που είχε δώσει στον Βαλέριο, τον αγαπημένο της κόρης του Μαριάνας. Με εξαίρεση την μητέρα του Οργκόν, η οποία έχει πέσει επίσης θύμα της υποκρισίας του Ταρτούφου, όλα τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας, και η ακόλουθος της Μαριάνας, η Ντορίν, μάχονται να ανοίξουν τα μάτια του Οργκόν, εκείνος όμως αρνείται να πειστεί.

Εκδότης: Δωδώνη. Μετάφραση: Αλεξάκης ¶ρης

     
     
     
     
     
Ο φιλάργυρος

Ο Φιλάργυρος είναι πεντάπρακτη κωμωδία του Μολιέρου σε πεζό λόγο, με πηγή έμπνευσης το έργο Η χύτρα με το χρυσάφι (Aulularia) του Τίτου Μάκκιου Πλαύτου. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο θέατρο του Παλαί Ρουαγιάλ στο Παρίσι το 1668. Είναι μια κωμωδία καταστάσεων, της οποίας ο κύριος χαρακτήρας, ο Αρπαγκόν, χαρακτηρίζεται από τα πάθη της φιλαργυρίας και της απληστίας. Ο Αρπαγκόν ζει με έναν ιδεοληπτικό φόβο: έχει κρύψει στον κήπο του ένα κιβώτιο που περιέχει δέκα χιλιάδες χρυσές κορώνες και φοβάται ότι θα του το κλέψουν. Υποπτεύεται τους πάντες και αναζητά τρόπους να αυξήσει τα έσοδά του. Ο Μολιέρος παρουσιάζει το πάθος της αποθησαύρισης πλούτου σαν παθολογική μανία.

Εκδότης: Υψιλον. Μετάφραση: Βαρβερης Γιάννης

     
     
     
     
   
     
  Το νήμα, Hislop Victoria  
  Θεσσαλονίκη, 1917. Την ώρα που γεννιέται ο Δημήτρης Κομνηνός, μια πυρκαγιά σαρώνει την ακμάζουσα πολυπολιτισμική μητρόπολη, όπου χριστιανοί, εβραίοι και μουσουλμάνοι ζουν πλάι-πλάι. Αυτό είναι το πρώτο από μια σειρά καταστροφικών γεγονότων που θα αλλάξουν για πάντα τη φυσιογνωμία της πόλης, καθώς ο πόλεμος, ο φόβος και οι διωγμοί αρχίζουν να διχάζουν τους κατοίκους της. Πέντε χρόνια αργότερα, η νεαρή Κατερίνα διαφεύγει στην Ελλάδα, όταν η πατρίδα της στη Μικρά Ασία ισοπεδώνεται από τα τουρκικά στρατεύματα. Έχοντας χάσει τη μητέρα της μέσα στο πανδαιμόνιο της φυγής, βρίσκεται μόνη της πάνω στο πλοίο προς έναν άγνωστο προορισμό. Από εκείνη τη μέρα, οι ζωές του Δημήτρη και της Κατερίνας πλέκονται άρρηκτα μεταξύ τους αλλά και με την ιστορία της ίδιας της Θεσσαλονίκης. Θεσσαλονίκη, 2007. Ένας νεαρός Αγγλο-Έλληνας μαθαίνει την ιστορία της ζωής των παππούδων του, και συνειδητοποιεί ότι πρέπει να πάρει μια απόφαση. Για πολλές δεκαετίες, φρόντιζαν τις μνήμες και τους θησαυρούς των ανθρώπων που βίαια διώχτηκαν από την πόλη τους. Θα είναι αυτός ο νέος προστάτης τους; Πρέπει να μείνει ή να φύγει;  
     
     
     
     
   
     
1984, Orwell George
Το ολοκληρωτικό καθεστώς του Μεγάλου Αδελφού, παρακολουθώντας συνεχώς τους πάντες και τα πάντα μέσα από αμέτρητες διαδραστικές τηλεοθόνες, ασκεί τον απόλυτο έλεγχο στις πράξεις και τις συνειδήσεις. Όλα προσαρμόζονται στη μία και μοναδική αλήθεια, αυτή που πρεσβεύει το Κόμμα, ο μόνος αλάθητος μηχανισμός, του οποίου προσωποποίηση είναι ο Μεγάλος Αδελφός. Όλα, ακόμα και το παρελθόν, όποιος ελέγχει το παρελθόν ελέγχει το μέλλον, και όποιος ελέγχει το παρόν ελέγχει το παρελθόν. Το έγκλημα της σκέψης είναι το θανάσιμο αμάρτημα. Γι' αυτό πρέπει να εξαλειφθεί οτιδήποτε οδηγεί στη διάπραξή του: ελευθερία, γλώσσα, ανθρώπινα αισθήματα. Και όποιος υποπέσει σε έγκλημα σκέψης πρέπει να οδηγηθεί στον θάνατο αναμορφωμένος: θα πεθάνει αγαπώντας τον Μεγάλο Αδελφό. Όταν ο Όργουελ έγραφε το βιβλίο του, το 1984 ήταν μέλλον. Σήμερα είναι παρελθόν. Αλλά, μετά από το έργο αυτό, το πραγματικό 1984 θα είναι πάντα μια χρονιά του μέλλοντος, η πρώτη ενός ζοφερού μιλένιουμ που απειλεί την ανθρώπινη ιστορία. Εκδότης: Κάκτος
     
     
     
     
   
     
  Μεγαλώνοντας μέσα στην ελληνική οικογένεια, Ματθαίος Γιωσαφάτ  
  Η ανάπτυξη του παιδιού και η οικογενειακή κατάσταση μέσα στην οποία μεγαλώνει, παίζει σημαντικό ρόλο στην μετέπειτα ζωή του και την προσωπικότητά του. Στον τρόπο που διαχειρίζεται τα συναισθήματά του, στον τρόπο που αργότερα ο ίδιος θα δημιουργήσει μία οικογένεια, θα γίνει σύντροφος, γονιός. Πόσο μπορούμε να προφυλάξουμε τα παιδιά μας από το να αναπτύξουν προβληματικές συμπεριφορές; Ποιες βάσεις είναι αυτές που μας έδωσαν οι γονείς μας, ώστε και εμείς με τη σειρά μας να γίνουμε "κοινωνοί" μιας σωστής ψυχοσεξουαλικής ανάπτυξης του παιδιού; Το βιβλίο αυτό είναι η καταγραφή, με μικρές διορθώσεις και συμπληρώσεις, τεσσάρων διαλέξεων που οργανώθηκαν στον Αρμό, με τίτλο Μεγαλώνοντας μέσα στην οικογένεια. Στα κείμενα περιγράφονται τα στάδια της ψυχοσεξουαλικής ανάπτυξης του παιδιού, από την σύλληψη, την εμβρυική περίοδο και τα επόμενα στάδια, μέχρι την πρώτη ολοκλήρωση της προσωπικότητας γύρω στα 5-6 χρόνια. Εκδότης: Αρμός  
     
     
     
     
   
     
  Στο ντιβάνι, Yalom Irvin D  
  Ένα συναρπαστικό γαϊτανάκι με άξονα την ψυχοθεραπεία είναι το δεύτερο μυθιστόρημα του διάσημου Αμερικανού ψυχιάτρου και ψυχοθεραπευτή Ίρβιν Γιάλομ. Ο συγγραφέας αποκαλύπτει στο βλέμμα του κοινού τι συμβαίνει μέσα στο γραφείο αλλά και στη σκέψη των ψυχοθεραπευτών, τη ζωή τους, τις δυσκολίες τους, την ανθρώπινη υπόστασή τους. Το χιούμορ και η λεπτή ειρωνεία κυριαρχούν και εναλλάσσονται με δηκτικές περιγραφές εκπροσώπων του ψυχιατρικού κόσμου. Όσο όμως απομυθοποιούνται οι ψυχοθεραπευτές, η γοητεία της ψυχοθεραπείας αυξάνεται. Ο Γιάλομ την παρουσιάζει κάτω από νέο φώς: είναι μια συντροφική πορεία προς την επίτευξη μιας αληθινής ανθρώπινης επαφής. Με κινηματογραφικό τρόπο, συνεχείς ανατροπές και αστυνομικό σασπένς, ο Γιάλομ αναλύει στο Ντιβάνι του τη σύγχρονη κοινωνία και τις ανθρώπινες σχέσεις. Εκδότης: ¶γρα  
     
     
     
     
   
     
  Η στρίγγλα που έγινε αρνάκι, Shakespeare William  
  Το "Ημέρωμα της Στρίγγλας" (γνωστό και ως "Η Στρίγγλα που έγινε Αρνάκι" στα ελληνικά, τίτλος πρωτοτύπου "The taming of the shrew") είναι κωμωδία του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, και γράφτηκε στις αρχές του 1590. Πρόκειται για την ιστορία ενός νέου από την Βερόνα, του Πετρούκιου, οποίος παντρεύεται την μεγαλύτερη Στρίγγλα της Πάντοβα, την Κατερίνα, ούτως ώστε να πάρει την προίκα της, και την εξημερώνει. Αυτό που κάνει το έργο αυτό να ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες κωμωδίες του Σαίξπηρ, είναι ο πρόλογος: ένας λόρδος πείθει έναν μεθυσμένο που βρίσκει στον δρόμο, ότι είναι ευγενής και ότι πρέπει να δει την παράσταση που θα επακολουθήσει. Έτσι ήθελε, φαίνεται, ο Σαίξπηρ να δείξει ότι η παράσταση δεν είναι παρά μια παράσταση και δεν στοχεύει να παρουσιάσει κάτι κοντά στην πραγματικότητα. Η ιδέα του πλούσιου που, για να διασκεδάσει, πείθει έναν φτωχό πως αυτός είναι πλούσιος, είναι, προφανώς, παρμένο από τις "Χίλιες και μια νύχτες" που εκείνη την περίοδο είχαν μεταφραστεί και στα αγγλικά. Το έργο καθρεφτίζει τις απόψεις της εποχής για το πως είναι η τέλεια σύζυγος.  
     
     
     
     
   
     
  Ο μύθος της θεάς τύχης, Bucay Jorge  
  "Πάντα με προβλημάτιζε η παρακάτω υπόθεση: η κοπελίτσα από το χωριό που είναι τρελά ερωτευμένη με τον πιο επικίνδυνο εγκληματία της μεγαλούπολης, τελικά γνωρίζεται μαζί του τυχαία και καταφέρνει να τον κάνει να την ερωτευτεί. Το κορίτσι είναι τυχερό ή άτυχο;" "Η τύχη υπήρξε ανέκαθεν παρούσα στα λεγόμενα, τις εικόνες και τις ιστορίες των ανθρώπων. Με διαφορετικό προσανατολισμό και υπό τον ίσκιο ποικίλων θέσεων και ιδεολογιών, έκανε αισθητή την παρουσία της μέσα από τις προφορικές, τις εικαστικές και τις γραπτές εκδηλώσεις του πολιτισμού, αφήνοντας τα ίχνη της τόσο στην ατομική όσο και στην ομαδική σκηνή της ανάλυσης κάθε ανθρώπινης συμπεριφοράς." Καθώς ο αρχαίος μύθος δεν μπορεί μόνος του να μας διαφωτίσει πλήρως για τη σχέση που συνδέει τους ανθρώπους με την αφηρημένη έννοια της τύχης, ούτε μπορεί να ερμηνεύσει τις ιδιοτροπίες του πεπρωμένου μας, ο Χόρχε Μπουκάι αναλαμβάνει να τον "εκσυγχρονίσει" μέχρις ενός σημείου, κι έτσι να βγάλει στην επιφάνεια όλα του τα καλά και θετικά στοιχεία. Αναπτύσσοντας μια νέα "θεωρία της τύχης", ο Χ. Μ. φέρνει στο προσκήνιο τους θεούς του Ολύμπου, ήρωες και καταστάσεις από την κελτική, την ινδική και τη σκανδιναβική μυθολογία, σε συνδυασμό με εικόνες και σύμβολα από χασιδικά παραμύθια, παραβολές σούφι και θρύλους των ινδιάνων της Αμερικής. Σε εικονογράφηση Ειρήνης Ελευθεριάδη, ο μύθος αποκτά νέα μορφή και συμμαχεί με τον αναγνώστη στην αναζήτηση αυτής της τόσο ιδιότροπης και φευγαλέας θεάς. Εκδότης: Opera
 
     
     
     
     
   
     
  Αθηναίων Πολιτεία, Αριστοτέλης  
  Για πρώτη φορά στην ιστορία του ανθρώπου συναντά κανείς στην Ελλάδα, πιο συγκεκριμένα στην Αθήνα, ένα πολίτευμα με ανθρώπινο πρόσωπο -τη δημοκρατία, αφού για πρώτη φορά η πολιτεία εξασφαλίζει το δικαίωμα της ελευθερίας, της ισότητας και της ζωής των πολιτών. Λαμβάνεται επίσης πρόνοια για τις ασθενέστερες τάξεις με τη διανομή λαφύρων και την εγκατάσταση πολιτών ως κληρούχων στις κατακτημένες περιοχές με στόχο όλοι οι πολίτες, και προπαντός οι πιο φτωχοί, να εξασφαλίζουν πόρους ζωής. Επιπλέον, αφού η δημοκρατία απαιτούσε από τους πολίτες να συμμετέχουν στα όργανά της (Εκκλησία του Δήμου, Βουλή, Δικαστήρια), ήταν φυσικό και αναγκαίο η συντήρηση όλων αυτών των πολιτών και των οικογενειών τους να βαρύνει την πολιτεία, μια και στη διάρκεια της θητείας τους δεν μπορούσαν συγχρόνως και να εργάζονται και να παρίστανται στα λειτουργήματά τους και στις θέσεις τους -γι' αυτό τους μισθοδοτούσε. Επίσης όταν τέλειωσαν οι πόλεμοι, τα μεγάλα έργα κοινής ωφέλειας, όπως και τα έργα της Ακρόπολης, απορρόφησαν και μεγάλο αριθμό πολιτών εκτός από τους αναρίθμητους δούλους.  
     
     
     
     
   
     
  Ο Μικρός Πρίγκιπας  
  “Ο Μικρός Πρίγκιπας” είναι βιβλίο του Γάλλου συγγραφέα Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ. Το θέμα του βιβλίου είναι το εξής: ο αφηγητής πέφτει με το αεροπλάνο του -που έχει πάθει βλάβη- στην έρημο. Εκεί συναντά ένα ασυνήθιστο παιδί (το Μικρό Πρίγκιπα), γνωρίζονται και γίνονται φίλοι. Ο καινούργιος του φίλος σιγά-σιγά τού διηγείται την επίσκεψή του σε άλλους πλανήτες, όπου υπάρχουν άνθρωποι ματαιόδοξοι αλλά και κάποιοι (ελάχιστοι) περισσότερο “ανθρώπινοι”. Δεν ξεχνάει ποτέ και με τίποτα τις ερωτήσεις που έχει υποβάλει, ενώ ο ίδιος, αντίθετα, δεν συνηθίζει ν’ απαντάει στις ερωτήσεις των άλλων. Μολονότι υποτίθεται ότι είναι παιδικό βιβλίο, ο Μικρός Πρίγκιπας κάνει μερικές βαθυστόχαστες και ιδεαλιστικές παρατηρήσεις σχετικά με τη ζωή και την ανθρώπινη φύση. Η ουσία του βιβλίου περιέχεται στις ατάκες που βγαίνουν από το στόμα της αλεπούς προς τον μικρό Πρίγκιπα: “On ne voit bien qu’avec le c?ur. L’essentiel est invisible pour les yeux.” (Δεν βλέπεις καθαρά παρά μόνον με την καρδιά. Το ουσιώδες είναι αόρατο για τα μάτια). Η αλεπού στέλνει και άλλα μηνύματα-κλειδιά, όπως: “Είσαι υπεύθυνος για πάντα, γι’ αυτό που έχεις εξημερώσει” και “Ο χρόνος που πέρασες με το τριαντάφυλλό σου είναι αυτό που το κάνει ξεχωριστό για σένα”.  
     
     
     
     
   
     
  Το δεύτερο φύλο, BEAUVOIR SIMONE. DE  
  Η γαλλίδα συγγραφέας Σιμόν ντε Μποβουάρ κυκλοφόρησε το Δεύτερο φύλο το 1949. Το βιβλίο αποτέλεσε το απόλυτο έργο αναφοράς του φεμινιστικού κινήματος. Τα 50.000 αντίτυπα της πρώτης έκδοσης εξαντλήθηκαν μέσα σε μια βδομάδα ενώ το Βατικανό περιέλαβε το βιβλίο στη «μαύρη λίστα» του. Δεκαετίες μετά, ενώ η φεμινιστική ουτοπία ξεφτάει καθώς σεξιστικές αντιλήψεις και πρακτικές επανέρχονται σε πολλά σημεία του πλανήτη, το Δεύτερο φύλο αξίζει να ξαναδιαβαστεί ως ορόσημο της ιστορίας του γυναικείου κινήματος. Το βιβλίο παραμένει μέχρι σήμερα ένα έργο σταθμός και μια από τις πιο εμπεριστατωμένες μελέτες της καταπίεσης και της απελευθέρωσης των γυναικών.  
     
     
     
     
   
     
  Dan Brown : Inferno  
  Ατέλειωτο ανθρωποκυνηγητό σε μια πόλη που και η τελευταία της γωνιά είναι σημαδεμένη από την τέχνη και την Ιστορία, δυσεπίλυτοι κώδικες που αποκαλύπτουν αδιανόητες αλήθειες, θεαματικές εξελίξεις που βάζουν κάθε τόσο στο παιχνίδι καινούργια πρόσωπα, δημιουργώντας εντελώς απρόβλεπτες καταστάσεις, αλλά και ένας από τους μεγαλύτερους ποιητές της παγκόσμιας λογοτεχνίας, ο Δάντης, ο οποίος θα τροφοδοτήσει με τους στίχους της «Θείας Κωμωδίας» μια πλοκή με εξωφρενικούς ρυθμούς. Το καινούργιο μυθιστόρημα του Νταν Μπράουν, που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Ψυχογιός σε μετάφραση Χρήστου Καψάλη τα έχει όλα: ο καθηγητής Σημειολογίας του Χάρβαρντ Ρόμπερτ Λάνγκτον (ο ήρωας τον οποίο ενσάρκωσε ο Τομ Χανκς στην κινηματογραφική μεταφορά των «Illuminati») και η νεαρή γιατρός Σιένα Μπρουκς θα μπλεχτούν στα δίχτυα ενός δαιδαλώδους και εξαιρετικά επικίνδυνου κόσμου, που θα κρατήσει επτασφράγιστα τα μυστικά του μέχρι και τις τελευταίες σελίδες, όπου και θα δοθεί μια λύση πέραν πάσης προσδοκίας.  
     
     
     
     
   
     
  Συγχώρεση, Σώτη Τριανταφύλλου  
  Η «Συγχώρεση» είναι ένα αφήγημα για τη βία του κόσμου αλλά, κυρίως, για την καλοσύνη. Κι αν η ιστορία της ανθρωπότητας προχωρεί χάρη στον εγκληματία που κρύβουμε μέσα μας -καθώς και σε πείσμα του- η καλοσύνη είναι άχρονη και δεν έχει ηλικία. Τουλάχιστον αυτό ανακαλύπτει η ηρωίδα αυτού του βιβλίου, η Αντόνια Κούπερ, μια νοικοκυρά και μητέρα από το Νάσβιλλ του Τεννεσσή, που βλέπει τη ζωή της να διαλύεται και την πίστη της στο Καλό να κλονίζεται από ένα απρόσμενο και φρικτό γεγονός. Ωστόσο, η Αντόνια επιμένει ως το τέλος -ή πείθεται- ότι το Καλό αναδύεται σαν κάτι μεγαλύτερο και ισχυρότερο απ’ το Κακό. Εκδόσεις Πατάκη.  
     
     
     
     
   
     
  Αστέρια στον πάτο της λίμνης  
  Ο Ασιρού ζει σ’ έναν ψηλό λόφο και παίζει φλογέρα για τα αστέρια που του κρατάνε συντροφιά. Ένα βράδυ όμως ο άνεμος σκορπίζει τα σύννεφα και ο Ασιρού αντικρίζει μια λίμνη. Μέσα της, κάτι γυαλίζει. Τ’ αστέρια! Έπεσαν απ’ τον ουρανό; Κι αν δεν ξέρουν κολύμπι; Κι αν το νερό πάρει τη λάμψη τους μακριά; Συγγραφέας: Γεροκώστα Εύη. Εκδόσεις: Μεταίχμιο. Κατηγορία: Παιδικά βιβλία.  
     
     
     
     
     
   
     
  ΣΩΚΡΑΤΗΣ - Ο σοφός που δεν γνώριζε τίποτα, Καρασμάνης Βασίλης  
  Ο Βασίλης Καρασμάνης συζητά με τους: John Ackrill, Lesley Brown, Myles Burnyeat, David Charles, Michael Frede, Κατερίνα Ιεροδιακόνου, Παύλο Καλλιγά, Charles Kahn, Mario Mignucci, Carlo Natali, Βασίλη Πολίτη, Gerhard Seel, Θεόδωρο Σκαλτσά, Christopher Taylor. Το βιβλίο Σωκράτης: Ο Σοφός που δε γνώριζε τίποτα απευθύνεται στο ευρύτερο κοινό και είναι πολύ χρήσιμο για τον κάθε άνθρωπο που θα ήθελε να προσεγγίσει τη ζωή και τη φιλοσοφία του Σωκράτη με έναν απλό τρόπο, σε καθημερινή γλώσσα, με τη βοήθεια μερικών από τους κορυφαίους στον κόσμο μελετητές της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας. Μέσα από τις συζητήσεις του συγγραφέα με τους μελετητές της σωκρατικής φιλοσοφίας παρουσιάζονται με τρόπο απλό (όχι απλοϊκό), εύληπτο και ελκυστικό όλες οι όψεις της σωκρατικής σκέψης.  
     
     
     
     
   
     
  Dan Brown, Το χαμένο σύμβολο  
  Αστυνομικό μυθιστόρημα του Νταν Μπράουν, όπου ήρωας για ακόμα μια φορά είναι ο καθηγητής Λάνγκτον. Με φόντο κρυφούς θαλάμους, στοές και ναούς της Ουάσινγκτον, το βιβλίο εκτυλίσσεται με καταιγιστικούς ρυθμούς. Ο Ρόμπερτ Λάνγκντον, καθηγητής συμβολογίας στο Χάρβαρντ, καλείται να δώσει μια βραδινή διάλεξη στο κτίριο του αμερικανικού Καπιτωλίου. Μέσα σε διάστημα ελάχιστων λεπτών από την άφιξή του όμως, η βραδιά παίρνει αλλόκοτη τροπή. Ένα μυστηριώδες αντικείμενο, περίτεχνα κωδικοποιημένο, ανακαλύπτεται στο κτίριο του Καπιτωλίου. Ο Λάνγκντον αντιλαμβάνεται ότι το αντικείμενο είναι μια πανάρχαιη πρόσκληση… ένα μήνυμα που προορίζεται να αποκαλύψει στον αποδέκτη του τα χαμένα μυστικά της σοφίας του αποκρυφισμού.  
     
     
     
     
   
     
  Ευγένιος Τριβιζάς, Όταν είναι να φύγει το τρένο  
  Το τρένο με τα χρωματιστά βαγόνια που πηγαίνει στα πιο μακρινά, τα πιο μαγευτικά μέρη του κόσμου, γεμάτο με χαλίφηδες και μπαλαρίνες, κυνηγούς με καραμπίνες, Τυρολέζες και σουλτάνους, τυμπανιστές κι Ινδιάνους και χίλιους δυο βιαστικούς επιβάτες, είναι έτοιμο να ξεκινήσει, όταν ξαφνικά ο ταλαίπωρος σταθμάρχης διαπιστώνει ότι λείπει ένα βαγόνι. Απελπισμένος μετράει τα βαγόνια ένα ένα, τα μετράει με καρδιά σφιγμένη και μάτια βουρκωμένα, λογαριάζει, υποφέρει, πεισματώνει, αλλά δε βγάζει άκρη. Η αναχώρηση του τρένου καθυστερεί, οι επιβάτες διαμαρτύρονται, τα μωρά ουρλιάζουν και όλοι είναι αναστατωμένοι, εκτός από ένα σκυλάκι, το λουκανικο- λαγωνικό. Γιατί το σκυλάκι αυτό είναι άραγε τόσο χαρωπό; Ξέρει μήπως κάτι που δεν το γνωρίζουν οι άλλοι επιβάτες; [Εκδόσεις Μεταίχμιο]  
     
     
     
     
   
     
  Η Πάπισσα Ιωάννα, Εμμανουήλ Ροΐδης  
  Στο μυθιστόρημα αυτό εξιστορείται ο βίος της Ιωάννας, μίας γυναίκας που κατάφερε να αναρριχηθεί στην ιεραρχία της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας και να φτάσει μέχρι και το αξίωμα του Πάπα, προσποιούμενη ότι ήταν άντρας. Ο Ροΐδης είχε ακούσει την ιστορία αυτή στη Γένοβα, όταν ήταν ακόμα παιδί. Μετά από εκτεταμένη έρευνα σε βιβλιοθήκες στην Αθήνα και στη Γερμανία, συγκέντρωσε πλούσιο υλικό για την περίοδο στην οποία διαδραματίζεται το έργο.  
     
     
     
     
   
     
  Ο Αλχημιστής, Paulo Coelho  
  ‘Ένας νεαρός Ισπανός βοσκός, ο Σαντιάγο, αποφασίζει ν’ αναζητήσει τη μοίρα του. Η αναζήτησή του θα τον οδηγήσει στη Σαχάρα και τις πυραμίδες της Αιγύπτου. Στο ταξίδι του θα γνωρίσει σοφούς βασιλιάδες και αλχημιστές. Ακολουθώντας τα σημάδια της μοίρας, θα συναντήσει μυστηριώδεις ανθρώπους και θα ‘ρθει αντιμέτωπος με παράξενες καταστάσεις. ‘Έτσι θα του τεθούν τα θεμελιώδη ερωτήματα της ύπαρξης, που θα τον αλλάξουν για πάντα. Θ’ ανακαλύψει όμως ότι, όταν μπορεί κανείς να συγκεντρώνεται στο παρόν, τότε είναι ένας ευτυχισμένος άνθρωπος. ‘Όπως είπε και ο ίδιος ο συγγραφέας μιλώντας για τον Αλχημιστή, «το σύμπαν συνωμοτεί για να μας βοηθήσει, όταν προσπαθούμε να ζήσουμε το προσωπικό μας όνειρο». Μέσα απ’ αυτό το συγκλονιστικό βιβλίο, όπου συναντιέται ο μυστικισμός του Μεσαίωνα με το τραγούδι της ερήμου, ο Κοέλο μάς ανοίγει το παλιό μονοπάτι για τη γνώση του κόσμου: αυτό που περνά από την καρδιά.  
   
     
     
     
   
     
  Η Ποιητική του Αριστοτέλη, McLeisch Kenneth  
  Οι ιδέες του Αριστοτέλη που αναπτύσσονται στην Ποιητική του αποτέλεσαν ολόκληρη την ιστορία της δυτικής θεωρίας της κριτικής. Κανένα έργο δεν έχει επηρεάσει τόσο πολύ τη λογοτεχνία όλων των εποχών και κανένα δεν ερμηνεύτηκε τόσο λάθος. Μυστικισμός, ηθικολογία, στρατολόγηση σε αυτό ή στο άλλο λογοτεχνικό είδος... με όλες τις δυνατές ερμηνείες, ο Αριστοτέλης ελάχιστες φορές είχε την ευκαιρία να μιλήσει για τον εαυτό του. Όσο είναι αλήθεια ότι η ακαμψία της Αναγέννησης είναι εντελώς αντίθετη στον ανοιχτό εμπειρισμό του, είναι επίσης αλήθεια ότι η μανία ψυχολογικής εμβάθυνσης των νεώτερων δεν κατάφερε να προσεγγίσει περισσότερο τη σκέψη του. Το βιβλίο του Kenneth McLeish μάς αποκαλύπτει πόσο φοβερή είναι η θεωρία του Αριστοτέλη και αποδεικνύει ότι ο φιλόσοφος αυτός είναι πιο "σύγχρονος" από όλους όσους προσπάθησαν να τον ερμηνεύσουν. Εκδότης: Ενάλιος  
     
     
     
     
   
     
  Ιστορίες να σκεφτείς, Bucay Jorge
 
  "Πάντα υποστήριζα ότι τα βιβλία μου αποτελούν, απλώς, ένα υλικό για το νου, ότι βοηθούν τον αναγνώστη να στοχαστεί για τον κόσμο και τον εαυτό του· να σκεφτεί τι δρόμο έχει χαράξει στη ζωή με όσα έκανε και όσα δεν μπόρεσε να κάνει· να αναλογιστεί όλα όσα συνέβησαν και, πάνω απ' όλα, πού οδηγείται ο ίδιος και πού θα ήθελε να οδηγηθεί. Τo μόνο πράγμα που θέλω απ' τα βιβλία μου, είναι να χρησιμεύσουν στους άλλους όπως χρησίμευσαν σ' εμένα άλλα βιβλία· να μπορέσουν να γίνουν δρόμος για κάποιους, επιβεβαίωση για κάποιους άλλους, αφορμή για όσους θέλουν να βρουν μια σύντομη διέξοδο, να ξεφορτωθούν ένα βάρος, να δουν με νέα μάτια κάποιο παλιό τους πρόβλημα. Το εργαλείο που χρησιμοποιεί αυτό εδώ το βιβλίο, είναι η μαγική τέχνη της αφήγησης μιας ιστορίας που σου ανοίγει πόρτες αγνοημένες, δυνατότητες που δεν τις είχες φανταστεί, δρόμους που δε βάδισες ακόμα."
 
     
     
     
     
   
   
  Luis Gomezbeck, Αζτέκων Ποίησις  
  Ένας Μεξικάνος συγκέντρωσε τα ωραιότερα δείγματα της αζτέκικης ποίησης και τα μετέφρασε στα ελληνικά –τα περισσότερα για πρώτη φορά– συνοδεύοντάς τα με ένα συνοπτικό αλλά πλούσιο ταξίδι στον κόσμο των Αζτέκων. Ο Luis Gomezbeck δεν ενώνει απλώς δυο γλώσσες, μα συνδέει δυο πολιτισμούς. Βοηθά τον αναγνώστη να οσμιστεί τη μαγεία ενός λαού που την ίδια στιγμή που προσφέρει αίμα ανθρώπινο στους θεούς, γράφει στίχους για το θρόισμα ενός αραβοσίτου. Έκδοσεις : Οσελότος  
     
     
     
     
   
     
  Μέσα στα σύννεφα, Γιάννης Κουλάκης  
  Ένα ταξίδι μέσα στα σύννεφα αναζητώντας το άγνωστο. Μια καταιγίδα από όνειρα κι ελπίδες. Όνειρα κι ελπίδες που χάθηκαν αλλά και όνειρα κι ελπίδες που γεννήθηκαν για να επιβιώσουν. Η ανάγκη για νέους ορίζοντες, για νέες πνοές. Η ανάγκη να ξεπεράσουμε τα όρια και τα σύνορα που φυλακίζουν τον άνθρωπο και τη ψυχή του. Μέσα στα σύννεφα γιατί εκεί υπάρχει μια καλύτερη πλευρά. Μέσα στα σύννεφα γιατί ο ήλιος δεν φέρνει πάντα τη χαρά. Εκδόσεις: Κορνηλία Σφακιανάκη.  
     
     
     
     
   
     
  Παραμύθια των παραμυθάδων, Δημήτρης Προύσαλης  
  Μια μοναδική στο είδος της-θεματικά-συλλογή με αναφορές στα συστατικά στοιχεία του κόσμου της αφήγησης. Παραμύθια για τις ιστορίες, τους παραμυθάδες, την Αλήθεια και το Ψέμα προσωποποιημένα και τα καμώματα της γλώσσας. Ιστορίες από τις άκρες του κόσμου και τα βάθη της ανθρώπινης ψυχής για την σημαντικότητα των παραμυθιών και τη λειτουργία της αφήγησης ξεδιπλώνονται ανάμεσα στις 66 επιλεγμένες παραμυθιακές ιστορίες. Εκδόσεις ΑΠΟΠΕΙΡΑ.  
     
     
     
     
   
     
  Οδυσσέας Ελύτης, Το μονόγραμμα (1971)  
 

Είναι νωρίς ακόμη μες στον κόσμο αυτόν, μ’ ακούς
Δεν έχουν εξημερωθεί τα τέρατα, μ’ ακούς
Το χαμένο μου αίμα και το μυτερό, μ’ ακούς
Μαχαίρι
Σαν κριάρι που τρέχει μες στους ουρανούς
Και των άστρων τους κλώνους τσακίζει, μ’ ακούς

Εκδόσεις Ίκαρος

 
     
     
     
     
   
     
  Η αυτοβιογραφία του φωτός, Γιώργος Γραμματικάκης  
  Ο συγγραφέας της «Κόμης της Βερενίκης» και των «Κοσμογραφημάτων» παρουσιάζει τους θαυμαστούς τρόπους που μέσω του φωτός η επιστήμη οδηγήθηκε στις πιο σπουδαίες κατακτήσεις της: την θεωρία της σχετικότητας, την κβαντική συμπεριφορά του μικροκόσμου, τις σύγχρονες απόψεις για την γένεση και την εξέλιξη του Σύμπαντος. Δεν παραλείπει ακόμη να υπογραμμίσει την σημασία του φωτός για την ίδια την ζωή αλλά και την Τέχνη, ενώ αναφέρεται και στις φιλοσοφικές ή θρησκευτικές αντιλήψεις που συνοδεύουν το φως από τους αρχαίους χρόνους. Βιβλίο εύληπτο και πολυσήμαντο, η «Αυτοβιογραφία του φωτός» περιγράφει με απλά λόγια την συναρπαστική περιπέτεια της σύγχρονης επιστήμης, και απλώς ζητά από τον αναγνώστη να διαβαστεί «πρώτα με τον νου και, ύστερα ή παράλληλα, με την ψυχή».  
     
     
     
     
   
     
  Ελληνόφωνα παραμύθια από την Κάτω Ιταλία, Δημήτρης.Β.Προύσαλης  
 

Ένα βιβλίο από 31 παραμυθιακές ιστορίες προερχόμενες από σπάνιο και δυσεύρετο λαογραφικό υλικό που αποκαλύπτει τη μυθοπλαστική δημιουργία και προφορική παράδοση των μακρινών μας αδερφών από τα χώματα της Κάτω Ιταλίας, και από τους δύο ελληνόφωνους θύλακες, Καλαβρία και Σαλέντο. Εκτενής και κατατοπιστικός ο πρόλογος με σημαντικές αναφορές στις σημειώσεις. Εκδόσεις ΑΠΟΠΕΙΡΑ. Μετάφραση: Λένα Ταχμασίδου, Σοφία Παινέση, Χαρούλα Βαρδακούλια.

 
     
     
     
     
   
     
  ΑΜΠΡΑ ΚΑΤΑΜΠΡΑ, Παιδικά παραμύθια  
  Το ΑΜΠΡΑ ΚΑΤΑΜΠΡΑ, ένα πλούσιο έργο με την έγκριση του Υπ.Παιδείας και Θρησκευμάτων, περιλαμβάνει τον κόσμο της παιδικής λογοτεχνίας σε 26 πολύχρωμα βιβλία με την υπέροχη εικονογράφηση από ειδικευμένους ζωγράφους καθώς και 26 cd με ζωντανή θεατρική απόδοση από τους καλύτερους έλληνες ηθοποιούς. Εκδόσεις Ορφανίδη  
     
     
     
     
   
     
  Το αριστούργημα του Θερβάντες, Δον Κιχώτης  
 

Έχοντας καταξιωθεί σαν ένα έργο βαθιά ουμανιστικό και συνάμα πολυδιάστατο, ο Δον Κιχώτης αποτελεί μια πολύτιμη παρακαταθήκη της παγκόσμιας λογοτεχνίας που καταπιάνεται με το θέμα της αυταπάτης, είτε αυτή λέγεται προσωπική είτε συλλογική, αλλά και της αιώνιας διαμάχης ανάμεσα στη φαντασία και τη λογική. Ένα έργο μεστό, μεγαλειώδες, που ισορροπεί ανάμεσα στο τραγικό και το κωμικό, στη συγκίνηση και στο γέλιο, αποτυπώνοντας με τρόπο γλαφυρό την πραγματική εικόνα του ήρωα του: του παντοτινού ονειροπόλου Δον Κιχότε Ντε Λα Μάντσα! Ενός ανθρώπου, δηλαδή, που κινείται έξω από την κοινή λογική, που είναι έτοιμος να πάει εκεί όπου οι γενναίοι δεν τόλμησαν ποτέ, που δεν σταματάει να προσπαθεί ακόμη κι όταν η κόπωση έχει κατακλύσει την ψυχή του και το σώμα του.

     
     
     
     
   
     
  Οι Κωμωδίες του Αριστοφάνη (Κόμικς)  
 

Οι Κωμωδίες του Αριστοφάνη ήταν σειρά κόμικς που πρωτοεκδόθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1980 από τις Αγροτικές Συνεταιριστικές Εκδόσεις, βασισμένη στις 11 σωζόμενες κωμωδίες του Αριστοφάνη. Τα κείμενα επεξεργάστηκε ο Τάσος Αποστολίδης και τα σκίτσα φιλοτέχνησε ο Γιώργος Ακοκαλίδης. Η σταδιακή έκδοση των κωμωδιών, οι οποίες επανεκδίδονται τα τελευταία χρόνια από τις Εκδόσεις Μεταίχμιο, είχε ευμενέστατη υποδοχή από το αναγνωστικό κοινό, ώστε πολλά από τα τεύχη να μεταφραστούν και σε άλλες γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά και γερμανικά). Συνολικά πούλησε περισσότερα από 700.000 τεύχη. Η μεγάλη του επιτυχία οφείλεται στο ότι χωρίς να ξεφεύγει από το αρχικό κείμενο κατάφερε να μεταφέρει την κριτική στη σύγχρονη πολιτική κατάσταση.

     
     
     
     
   
     
  Να ζείς, ν αγαπάς και να μαθαίνεις – Λέο Μπουσκάλια  
  Το “Να ζεις, ν αγαπάς και να μαθαίνεις”, είναι ένα από τα καλύτερα και πιο πολυδιαβασμένα βιβλία του Λέο Μπουσκάλια. Είναι ένας ολόκληρος θησαυρός και μία ατελείωτη πηγή έμπνευσης, θάρρους και αποφασιστικότητας για όλους όσους αναζητούν μία καινούρια διάσταση στην προσωπικότητα τους και στη ζωή τους μέσα από τους δρόμους της κατανόησης και της αγάπης. Καθηγητής της παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας και ψυχολόγος, ο Μπουσκάλια σε καθηλώνει και σε μεταμορφώνει με τα βιβλία του, που όλα σχεδόν πηγάζουν από ομιλίες, διαλέξεις και ελεύθερες συζητήσεις μέσα και έξω από τις πανεπιστημιακές αίθουσες. Εκδόσεις: Γλάρος  
     
     
     
     
   
     
  Νίκος Εγγονόπουλος "Ποίηση 1948"  
  Σε μια συνέντευξη του 1981, σχολιάζοντας το ποίημα, ο Εγγονόπουλος λέει: “Η ποίηση 1948 είναι ακριβώς η λατρεία μου για τον ελληνικό λαό, και δεν κάνω διόλου πολιτική. Ύστερα από το έπος των βορειοηπειρωτικών βουνών, το έπος της αντιστάσεως του 40, τα πολιτικατζίδικα που επακολούθησαν, αυτός ο ανελέητος Εμφύλιος Πόλεμος, ο ανόσιος, ήταν τρομερός. Βρε Έλληνες, μονιάστε τέλος πάντων! Υπάρχει λόγος να μας παρασύρουν διάφοροι “φίλοι” και ν` αλληλοτρωγόμαστε;…”. Το ποίημα ανήκει στην συλλογή «ΕΛΕΥΣΙΣ».  
     
     
     
     
   
     
  Εντελώς Κουκουρούκου, Φώτης Καλαμαντής  
  Ένα βιβλίο για την εποχή που στην Ελλάδα στήνονταν τα «νέα τζάκια» και φιλόδοξα επιχειρηματικά σχήματα αναδύθηκαν από γερασμένες, ξεπερασμένες φίρμες ή ακόμη και από το τίποτα. Οι νέες επιχειρήσεις που γεννήθηκαν είχαν μια τυπική πορεία: μεγάλες δουλειές, λίγη τύχη και κατάλληλες γνωριμίες, εισαγωγή στο Χρηματιστήριο, ανάπτυξη και πλούτος για επιχειρηματίες με μεγάλη κοινωνική προβολή και συζύγους σύμφωνες με τις προδιαγραφές. Σε μια τέτοια επιχείρηση, την Dimobili ABEE που δημιούργησαν ο Λ.Τζάνος και ο Χ.Λεβαντής, όλα κυλούν ομαλά, μέχρι να συμβεί μια σειρά από απροσδόκητες αλλαγές. Τότε οι ζωές των ιδιοκτητών της και των ανθρώπων που τους περιβάλλουν αναστατώνονται και το ήρεμο μέχρι τότε σκηνικό ανατρέπεται ριζικά μέσα σε μερικούς μήνες. Εκδότης: ATHENS VOICE.  
     
     
     
     
     
Παπαγάλος πειρατής

Ο γκρίζος αφρικανός παπαγάλος ήτανε ταξιδευτής μεγάλος. Είχε όμως καημό να γίνει πειρατής… Ήθελε και αυτός πειρατικό καπέλο, ασημένιο γάντζο, μαύρο κάλυμμα στο μάτι, αλλά πιο πολύ ακόμα ήθελε την αγάπη της πειρατίνας του! Συγγραφέας: Ιουλία Κωστοπούλου. Εικονογράφηση: Πετρούλα Κρίγκου. Σειρά: Μικρές Καληνύχτες. Εκδόσεις: Μεταίχμιο.

     
     
     
     
     
Η Σμαρώ και οι καρτ ποστάλ
Η Σμαρώ έχει σχολείο, μαθήματα, πρωινό ξύπνημα… και τον Βέγα, τον παπαγάλο της. Όταν ο Βέγας φεύγει, έρχονται οι καρτ ποστάλ. Ουρανοκατέβατες και μυστηριώδεις. Συγγραφέας: Ιουλία Κωστοπούλου. Εικονογράφηση: Πετρούλα Κρίγκου. Σειρά: Διαβάζω Ιστορίες. Εκδόσεις: Μεταίχμιο.
     
     
     
     
Ντετέκτιβ καλοκαιρινός
Οι τελευταίες μέρες του καλοκαιριού κυλούν αργά και μονότονα. Ώσπου ο ψαράς του χωριού εξαφανίζεται και οι διακοπές αποκτούν ξανά ενδιαφέρον για τον μικρό ήρωα της ιστορίας, που αποφασίζει να αναλάβει δράση. Συγγραφέας: Ιουλία Κωστοπούλου. Εικονογράφηση: Ρένια Μεταλληνού. Σειρά: Διαβάζω Ιστορίες. Εκδόσεις: Μεταίχμιο.
     
     
     
     
     
Τριβιζάς Ευγένιος : Ο ταύρος που έπαιζε πίπιζα
Παιδικό παραμύθι. Μια άσπρη αγελάδα με ροζ μουσούδα και μια καφετιά βούλα στη ράχη επισκέπτεται ένα πρωί τον ξακουστό ταυρομάχο Ελ Πεπόλδο ντε Θαλούθας ντε Βερέγγας ντε Βεράντας*, την ώρα που ντυμένος με την χρυσοκέντητη στολή του παίρνει το πρωινό του. Από το ένα μάτι της αγελάδας στάζουνε δάκρυα πόνου και από το άλλο δάκρυα απελπισίας. Ποια είναι αυτή η αγελάδα; Από πού έρχεται; Τι την βασανίζει; Θα καταφέρει να πείσει τον ταυρομάχο να ματαιώσει τη μεγάλη ταυρομαχία**; Θα μάθει ο μελλοθάνατος ταύρος να παίζει πίπιζα; Και τι θα απογίνουν τα τρία χαριτωμένα μοσχαράκια; Θα ζήσουνε ευτυχισμένα ή θα καταντήσουνε χοτ ντογκ; Μια ιστορία που διαδραματίζεται στη θρυλική Ισπεπονία και που θα πείσει όλους τους διάσημους ταυρομάχους του κόσμου να αλλάξουν αμέσως επάγγελμα.